Gamification kan konverterer til salg

FanPlayr

Mange bedrifter prøver i disse dager på å forstå hvordan man skal konvertere fans og likes til penger. Vi har jo alle hørt om ROI, men det er veldig få som egentlig vet hvem han er. Alt vi vet er at sjefen ønsker å få tilbake en del av pengene som man spytter inn i sosiale medier, så hvordan skal man angripe dette?

La oss se på hva disse sosiale forbrukerne egentlig driver med. De fleste sosiale forbrukere sitter i dag på smarttelefoner, nettbrett eller laptopen sin. Der holder de kontakt med venner og kjente i en gøy setting. De bygger byer, vedlikeholder bondegårder og leker med sinte fugler. I tillegg leser de oppdateringer og anbefalinger fra sine venner. Så hvilke markedsføringsmetoder kan brukes for å spille videre på den sosiale forbrukers hverdag?

Her har gamification absolutt et stort fortrinn og flere tjenester dukker nå opp for å dekke dette behovet. I en artikkel fra InformationWeek skriver Kevin Casey om selskapet Orb Networks som leverer dingser for å streame digitalt innhold til stereoen og tv’en din. De har tatt i bruk en tjeneste som heter Fanplayr, en liten widget som kan plasseres på websiden, epost, Facebook pagen og til og med støtte for mobil. Denne widgeten inneholder et mini-spill hvor forbrukeren har mulighet til å vinne en rabatt-kode. Rabatt-koden kan man velge å få tilsendt på Facebook-inboks eller e-post og den kan brukes med en gang. Helt i slutten får man også spørsmål om man ønsker å dele tilbudet med Twitter, Facebook eller e-post kontaktene sine.

Fanplayr Widget

Så en widget som kan plasseres i alle kanaler hvor man kan møte den sosiale forbruker. Den inneholder et mini-spill som den sosiale forbruker elsker å bruke tid på. Og man kan dele belønningen med sine venner, noe den sosiale forbruker gjør hele tiden. Selv om jeg ikke ble så veldig imponert over selve mini-spillet, så mener jeg at Fanplayr absolutt er inne på noe her.

Selv melder Orb’s VP og Marketing, David Lubinsky at kampanjen de har kjørt har gått veldig bra. Over 200 har valgt å motta rabattkode på e-post og samtidig blitt nye følgere av e-post listen deres. Kampanjen har også spred seg jo flere som deler koden med venner og kjente i de sosiale nettverkene.

Jeg mener vi kommer til å se mer av tjenester lik Fanplayr som spiller på den sosiale forbruker sine egne regler. Gleder meg stort til å se hvordan flere spill elementer blir tatt i bruk i markedsføringen fremover.