Hva er Gamification?

Gamification

Etter at jeg begynte i MottiMotti har fokuset på spill og gamification blitt stadig viktigere. MottiMotti har laget flere spill for norske bedrifter og kommer i disse dager ut med sitt første egenproduserte spill for iPhone som heter DICTO (venter på godkjenning fra Apple). Men hvordan kan vi ta de beste elementene fra spillverden og putte inn i våre daglige gjøremål for å gjøre hverdagen mer spennende? Det er dette som er gamification!

Å spille spill både analogt og digitalt har alltid vært fascinerende og gøy. Jeg har alltid hengt litt etter i den digitale spillverden. Når nabogutten fikk seg Nintendo 8-bit, fikk jeg en Atari XE og slik fortsatte det helt til Nintendo Wii kom, da var jeg først i køen og kjøpte like gjerne to stykker.

Når jeg fikk min første iPhone (3g S) og begynte å laste ned applikasjoner fikk jeg mitt første møte med gamification. Applikasjoner som RunKeeper og Endomondo lot meg konkurrere med venner hver gang jeg trente. En liten økt motivasjon for å gå å trene når man så man lå litt bak første mann og kun trengte å jogge 5 km for å komme øverst på listen. Jeg husker også veldig godt når Tine lanserte Litago sine Ku Shake applikasjon. Her fikk man kun riste i telefonen en gang pr time og ved å riste nok ganger ble man belønnet med badger samt bevege seg oppover topplisten.

Lokasjonbaserte tjenester som Gowalla og Foursquare er også gode eksempler på gamification. Her får man online badger og muligheten til å være stedets digitale herre (Mayor) i den online delen, men mange bedrifter har også tilbudt sine brukere offline goder som gratis kaffe og rabatter for deres engasjement i disse tjenestene. Det motiverer folk til å engasjere seg i merkevaren til de aktuelle selskapene.

Det finnes mange plasser hvor man kan gjøre en ellers kjedelig oppgave til en mer spennende og attraktiv oppgave ved å innføre gamification elementer. I min forrige jobb var Salesforce en av applikasjonene vi brukte for å ha kontroll på nye salg. Dette er for meg et bra og viktig verktøy, men samtidig tungvindt og litt mye styr å oppdatere. Dette har et selskap som heter Bunchball gjort noe med. Ved å dra inn spillelementer som poeng, level, badger og direkte tilbakemeldinger inn i salgsprosessen. Dette gjør det straks mer attraktivt å registrere kunde data og forventet salgs resultater.

Gabe Zichermann trekker frem interessant forskning i et foredrag han holdt på TEDxKids seminar i Brussels. Den viser at barn som brukte spill som en del av læring på skolen hadde det lettere med å forstå oppgavene og økte kunnskapsnivået sitt betraktelig i forhold til barn som lærte det samme på en tradisjonell måte. Hvis denne forskningen er riktig, burde vi ikke bruke spill mer i opplæring, kurs og seminarer i den voksene verden?

Jeg tror at gamification er noe som kommer sterkt i 2012. Absolutt den beste måten å engasjere mennesker på i alt fra “e-læring”, Facebook konkurranser, twittring og andre hverdagslige ting. Gleder meg til å få en stjerne i boken hver gang jeg tar ut søppelet eller tar oppvasken. En ekstra motivasjonsboost for å gjøre de rette tingene i hjemmet.

Hva tanker du om gamification?